headershadow

Page content

Praktijkverhalen

 

Afhankelijk van je situatie, je kennis en ervaring kun je behoefte hebben aan verschillende dingen. Daarom bied ik maatwerk voor elke ondernemer in elke situatie en in verschillende vormen.

 

Kees werkte al een aantal jaren als freelance schrijver. Hij schreef artikelen voor diverse dag- en weekbladen, maar was ook bezig aan een eigen boek. Zijn vrouw Lydia deed altijd hun aangifte inkomstenbelasting. Na drie jaar kregen zij controle door de belastingdienst die om extra informatie vroeg. Omdat zij niet goed wisten wat zij hiermee aan moesten kwamen ze bij mij met het verzoek deze controle te begeleiden. Daarbij bleek dat Lydia wel altijd keurig de omzet van Kees had opgevoerd, maar er nauwelijks uitgaven bij had ingevuld. Die waren er wel degelijk dus heb ik daar per jaar een overzicht van gemaakt, compleet met een kopie van de uitgaven en betalingsbewijzen erbij ter onderbouwing. Tijdens het gesprek met de belastinginspecteur heb ik deze overzichten ingeleverd en zodoende hoefde Kees over al deze jaren minder belasting te betalen.

* - * - *

Johan werkte al een aantal jaren in een praktijk voor fysiotherapie toen hij besloot om een eigen praktijk te starten. Hij vroeg mij hem te helpen bij het opzetten van zijn boekhouding. Hiervoor had hij speciale software gekocht die gekoppeld was aan zijn agenda. Zelf boekte hij de afspraken met zijn cliënten in met hierbij de behandelcode zodat duidelijk was welk tarief er gefactureerd moest worden. Elke week maakte ik aan de hand van zijn agenda alle facturen op en verstuurde die naar zijn cliënten of naar de zorgverzekeraar. Deze facturen werden automatisch in zijn boekhouding ingeboekt, dus ik hoefde alleen nog te zorgen voor het invoeren van de overige stukken. Deze deed ik maandelijks in zijn praktijk. Na een jaar groeide het aantal cliënten zo snel dat Johan al snel een maatschap vormde met nog een fysiotherapeut en parttime een administratief medewerker inhuurde om de telefoon aan te nemen, cliënten te ontvangen en afspraken in te boeken. Ik leerde haar toen hoe zij de facturen kon opstellen en versturen zodat zij dit voortaan ook zelf kon doen. Vanaf dat moment stuurde zij mij maandelijks de benodigde gegevens toe voor de boekhouding, totdat uiteindelijk na drie jaar de maatschap werd uitgebreid met nog een medewerker en er een fulltime boekhouder moest worden aangesteld omdat het werk te veel werd voor de administratief medewerker.

* - * - *

Ongeveer 13 jaar geleden belde Simone mij op. Zij had al een jaar een webshop en tot die tijd zelf haar administratie bijgehouden in een boekhoudprogramma. Hierin ging echter veel tijd zitten en omdat haar webshop steeds succesvoller werd begon zij de boekhouding steeds vaker uit te stellen. Totdat de deadline van de BTW-aangifte in zicht kwam en zij er dus wel mee aan de gang moest. Dit begon haar steeds meer tegen te staan, vooral toen zij na een jaar controle kreeg door de belastingdienst waaruit naar voren kwam dat zij de verkopen aan haar buitenlandse klanten nooit goed geboekt had. Het resultaat was een fikse naheffing plus een boete, waarmee Simone natuurlijk niet blij was: daar ging haar zuurverdiende winst!

Op dat moment besloot Simone voor een boekhouder te kiezen die haar dit werk uit handen kon nemen. Zij had hierdoor meer tijd voor haar webshop en hoefde niet bang meer te zijn dat haar administratie en belastingaangifte niet goed werden behandeld. Omdat ik met dezelfde software werkte als zij was het vrij eenvoudig om haar boekhouding in mijn systeem in te voeren zodat ik hiermee verder kon gaan. Totdat zij wegens omstandigheden moest stoppen met haar bedrijf is Simone 12 jaar klant bij mij geweest.

* - * - *

Hans kwam bij mij met de vraag of ik hem kon helpen met zijn belastingaangiften. Hij had al 3 jaar geen aangifte inkomstenbelasting gedaan en kreeg nu van de belastingdienst 1 maand de tijd om alle aangiften in te dienen. Echter Hans had in die 3 jaar een bedrijf gehad en hiervoor totaal geen boekhouding bijgehouden. Hij verrichte BTW-vrijgestelde werkzaamheden dus hoefde nooit BTW-aangifte te doen en had de administratie daarom steeds opzij geschoven. Nu moest er echter heel snel actie ondernomen worden om te voorkomen dat Hans enorme boetes zou krijgen.

Toen hij bij mij kwam met 3 kratten vol met ordners en 2 boodschappentassen vol met rekeningen en bonnen was ik blij dat ik hiervoor veel tijd had in kunnen plannen. Het heeft me 2 dagen gekost om alles gesorteerd en op volgorde te krijgen, waarna het invoeren van alle stukken kon beginnen. Toen ik na een week alle drie zijn aangiften had ingediend kon ik hem blij maken met het nieuws dat hij een paar duizend euro terug zou krijgen van de belastingdienst.

 

Wil jij ook gebruik maken van mijn diensten? Heb je nog vragen of wil je graag kennismaken? Neem dan contact met mij op.

JA DIT WIL IK