5 Tips om deze Corona crisis het hoofd te bieden

Elke ondernemer heeft op dit moment wel in enige mate last van de Corona crisis: de een wat minder dan de ander. Er is veel onzekerheid hoe lang dit nog gaat duren, en zeker als jij in een branche zit waarbij je nu gedwongen gesloten bent zul jij je afvragen hoe jij hier uit zult komen. Bovendien zal de echte financiële crisis nog komen!

1. Overheidssteun

De overheid heeft een aantal maatregelen in het leven geroepen om ondernemers financieel tegemoet te komen. Deze maatregelen zijn steeds weer aangepast en uitgebreid, en de laatste stand kun je altijd bekijken op www.kvk.nl/corona. Ook is  het mogelijk voor de BTW-aangifte over het eerste kwartaal uitstel van betaling te krijgen. Houd er dan wel rekening mee dat je deze over 3 maanden betaald moet hebben, terwijl dan ook de BTW-aangifte over het tweede kwartaal gedaan en betaald moet worden! Dus dan moet je dubbel afdragen terwijl jouw omzet misschien nog niet optimaal is. Denk dus goed na of je van deze regeling gebruik maakt: heb je het geld nu op je rekening staan betaal het dan gewoon, dan ben je daar tenminste van af. Anders wacht je tot je de herinnering krijgt voor de BTW-afdracht, hiervoor kun je dan betalingsuitstel aanvragen.

2. Herstructureer jouw bedrijf

Verder is het heel belangrijk dat je nu eerst goed bekijkt hoe jouw situatie nu is. Wat is nu jouw grootste uitdaging? Wat kun je nu nog wel doen? Welk probleem los jij voor jouw klant op? Misschien kun jij dit probleem ook op een andere manier oplossen dan je tot nu toe altijd deed. Veel ondernemers bieden hun diensten nu online aan, wellicht zijn er voor jouw diensten ook online oplossingen te vinden. Pak eventuele zwakke plekken in jouw bedrijf aan. Denk hierbij dus aan: financiën, verdienmodel, processen administratie, team, aanbod, marketing, doelgroep, werkvormen. Zorg dat jouw bedrijf een eventuele volgende crisis goed kan doorstaan.

3. Liquiditeitsoverzicht

Daarnaast is het zaak een liquiditeitsoverzicht te maken voor deze maanden. Hoeveel komt er per maand binnen? En welke vaste lasten moet je deze maanden betalen? Liggen er nog onbetaalde rekeningen van de vorige maanden die ook nog betaald moeten worden? Schrijf alles per maand onder elkaar op, zodat je een overzicht krijgt van jouw financiële situatie per maand. Dit geeft je inzicht waardoor jij meer grip krijgt op jouw cijfers. Je weet nu precies of je elke maand geld over houdt of tekort komt. En daardoor kun jij oplossingen bedenken om die tekorten op te vangen. Eventueel weet je nu ook hoeveel geld je moet lenen van de bank. Houd wel rekening met de terugbetaling: ook al kan dit nu vaak langer dan 2 jaar duren, het moet wel terugbetaald worden! Ook als jouw bedrijf een lange periode nodig heeft om deze crisis te boven te komen. Probeer eventueel betalingsregelingen te treffen met crediteuren, ook privé, zodat jij de betalingen wat uit kunt spreiden.

4. Belasting reserveren

In elk geval is het raadzaam een belastingpotje aan te leggen. Hoe je het ook wendt of keert: de belastingen moet je altijd betalen. Door maandelijks een klein gedeelte van jouw omzet apart te zetten voor de belasting levert jou straks meer rust op. Zet in elk geval de BTW opzij van jouw omzet, en daarnaast nog minimaal 1% om straks jouw aanslagen inkomstenbelasting van te kunnen betalen. Heb je een voorlopige aanslag lopen voor de inkomstenbelasting 2020? Dan hoef je die 1% niet te reserveren want dan bouw je al een buffer op. Is deze aanslag erg hoog en heb je er moeite mee om deze maandelijks te betalen? Dan kun je overwegen om de aanslag te wijzigen door een lagere omzet op te geven. Maak van eerst voor jezelf een realistische berekening hoeveel omzet jij verwacht in 2020 te zullen halen.  

5. Profit First implementeren

Een liquiditeitsoverzicht maken en belasting reserveren zijn al onderdeel van Profit First. Op de financiële analyse van jouw bedrijf die eerst wordt gedaan, en de te verwachte omzet voor het komende jaar worden percentages berekend waarmee jij elke maand reserveringen doet voor een buffer (om toekomstige tegenvallers of crises op te vangen), jouw salaris en de belastingen. Wat er overblijft is voor de kosten van jouw bedrijf. Door met dit cashflowmanagementsysteem te werken maak jij keuzes op basis van jouw banksaldo en zul jij automatisch meer winst maken. Dus geen ingewikkelde boekhoudoverzichten moeten begrijpen en berekeningen moeten maken. Profit First is juist ontwikkeld om jouw financiën zo overzichtelijk en makkelijk mogelijk te maken. Waardoor jij een gezonde financiële basis voor jouw bedrijf opbouwt en de toekomst met meer rust tegemoet kunt zien.

Wil jij meer weten over Profit First en wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen? Wil jij advies om jouw bedrijf door de Corona crisis te krijgen en daarna weer op te bouwen? Maak dan hier een afspraak voor een gratis en vrijblijvend Winstgesprek.

Ik help jou graag bij het bouwen van een financieel gezond en winstgevend bedrijf!

Dit zou jou ook kunnen interesseren...

Jouw email zal niet worden gepubliceerd. Naam en emailadres zijn verpllicht.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.