Hoe verbeter ik mijn cashflow?

Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer een derde van alle MKB’ers hun eigen rekeningen niet of niet op tijd kunnen betalen door wanbetaling van hun klanten. Hoe voorkom je nu dat je zelf in de problemen komt? Hoe verbeter jij jouw cashflow?

De Nederlandse benaming van cashflow is kasstroom, oftewel de inkomende en uitgaande geldstroom in je onderneming die ontstaat doordat jij rekeningen betaalt en facturen int.

Met deze tips zorg je ervoor dat jij controle houdt over jouw cashflow, zodat jij op tijd niet alleen jouw salaris maar ook jouw rekeningen kunt betalen.

Snel factureren, snel geld

Stel het sturen van een factuur niet uit, maar doe dit zo snel mogelijk. Hoe sneller jij de factuur verstuurt, hoe sneller je geld zult zien. Zorg dat je een goede factuur verstuurt die overzichtelijk is en aan de eisen van de belastingdienst voldoet. Zo voorkom je dat onduidelijkheden of onjuistheden voor vertraagde betaling zorgen.

Korte betalingstermijn

Spreek een korte betalingstermijn af, van bijvoorbeeld 8 of 14 dagen. Een korte betalingstermijn zorgt ervoor dat jij sneller jouw geld ontvangt, zodat jij ook eerder jouw rekeningen kunt betalen.

Neem deze betalingstermijn ook in jouw Algemene Voorwaarden op en vermeld deze duidelijk op jouw factuur. Vermeld op jouw factuur in plaats van de termijn de uiterste betaaldatum, dat maakt het voor jouw klant eenvoudiger om te zien wanneer jouw factuur betaald moet worden.

Betalingsherinnering

Wordt jouw factuur niet op tijd betaald? Onderneem dan gelijk actie en neem telefonisch contact op met de klant, of stuur een betalingsherinnering. Dit is een schriftelijke herinnering die je direct na de vervaldatum van de factuur per e-mail of per post verstuurt. Let op dat je bij het versturen van de herinnering niet vermeldt dat het om de eerste herinnering gaat, want dit vergroot de kans dat de klant wacht op een tweede herinnering voordat hij tot betaling overgaat.
Als de klant niet reageert op de herinneringen kun je een laatste herinnering en aanmaning versturen. Hierbij mag je tevens administratiekosten en/of wettelijke rente toepassen. Zorg er wel voor dat je dit ook in jouw Algemene Voorwaarden hebt vermeld! Stuur deze laatste herinnering en aanmaning niet alleen per e-mail maar ook post. Hiermee voorkom je dat de klant achteraf kan zeggen dat de herinnering nooit is aangekomen.

Achterstallige betalingen komen vaker voor in mei en in de vakantiemaanden, doordat er dan vakantiegeld aan werknemers wordt uitbetaald of de administratie wegens vakantie van medewerkers onderbezet is. Ook aan het einde van het jaar en in januari komen achterstallige betalingen vaak voor. Veel bedrijven maken dan de jaarbalans op en besteden hierdoor minder aandacht aan het betalen van rekeningen.

Kredietwaardigheid

Wil je van tevoren zeker weten dat jouw facturen betaald worden, controleer dan de kredietwaardigheid van je klanten: hou het betaalgedrag van de klanten goed in de gaten. Te laat betalen kan duiden op de eerste signalen van een slechte liquiditeitspositie van jouw klant. Je kunt dan bij een eventuele volgende opdracht of bestelling hiermee rekening houden door bijvoorbeeld een aanbetaling te vragen, of volledige vooruitbetaling voordat je levert.

Structuur

Met een goed georganiseerd cashflowbeheer optimaliseer je de geldstromen van en naar jouw bedrijf. Door ervoor te zorgen dat jouw klanten jou zo snel mogelijk betalen kun jij ook jouw eigen leveranciers op tijd betalen. Plan minimaal 2 keer per maand een datum waarop je jouw openstaande rekeningen bekijkt en checkt welke hiervan betaald moeten worden. Maar zorg ervoor dat er altijd genoeg geld op jouw rekening blijft staan voor jouw salaris, en houd rekening met een reservering voor de BTW en eventueel de Inkomstenbelasting die je volgend jaar moet afdragen!

Vind je het lastig om hiermee rekening te houden, ben je bang dat je het vergeet zodat jij aan het eind van de maand toch tekort komt om jouw salaris uit te betalen? Of heb je geen flauw idee hoeveel geld je opzij moet zetten voor de Belastingdienst? Neem dan contact met mij op voor een gratis en vrijblijvend Winstgesprek. Samen kijken wij dan hoe ik jou hierbij kan helpen.

Ik help jou graag bij het opbouwen van een financieel gezond en winstgevend bedrijf!

Dit zou jou ook kunnen interesseren...

Jouw email zal niet worden gepubliceerd. Naam en emailadres zijn verpllicht.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.